• Imprimir

Infraestructura de recarga

La infraestructura de recarga para los vehículos eléctricos es clave para su desarrollo e implantación: no habrá vehículos eléctricos circulando por calles y carreteras con normalidad si no hay una infraestructura de recarga que permita que los vehículos se desplacen por el territorio de forma similar a cómo actualmente lo hacen los vehículos convencionales.

 

Según el tipo de recarga, se pueden diferenciar:

  • Electrolinera normal: se trata de la opción más sencilla pero al mismo tiempo la más lenta y consiste en un enchufe de 220V con una corriente de entre 10A-16A, con una configuración recogida a la normativa básica. Para recargar de forma completa la batería de un vehículo que acostumbra a ser de unos 20kWh de capacidad, hace falta que el vehículo esté enchufado entre 6-8h.

  • Estación de recarga semirrápida: permite recargar el vehículo en unas 3 horas de forma completa y usa una potencia de corriente de entre 7,5kW, hasta los 20kW. Se asocia sobre todo para dar cobertura a las estaciones de recarga al sector terciario (centros de ocio, hospitales o centros comerciales).

  • Estación de recarga rápida: permite recargar al 80% de la batería en unos 20 minutos. Ofrece la recarga en corriente continua a 50kW, y alterna 43kW. Su ubicación adecuada es en vías rápidas o cerca de estas, ya que el tiempo en que un vehículo estará estacionado como máximo se corresponde a una parada de descanso, en torno a los 25 minutos.

 

Todo vehículo eléctrico tiene que tener una punto de recarga disponible allí donde permanece aparcado la mayor parte del tiempo, de manera que se recargue durante la noche. Estos puntos no requieren de una instalación compleja y normalmente son puntos de recarga normal, aunque también se puede instalar un punto de recarga semirrápida.

Aparte del punto de recarga vinculado, también existe toda una red de puntos de recarga de acceso público, que permite aumentar la autonomía de los vehículos y poder así alargar el trayecto.

La Generalitat de Catalunya a través del Instituto Catalán de Energía impulsa el plan PIRVEC para fomentar el despliegue de la infraestructura de recarga para el vehículo eléctrico en Cataluña, para garantizar el suministro energético a los ciudadanos y empresas que apuesten por una movilidad limpia y eficiente por todo el territorio, ampliando la disponibilidad de estaciones de recarga y su interoperabilidad. 

PAS 1: confirmar que l’adquisició d’un vehicle elèctric és una bona opció analitzant les necessitats de mobilitat de l’usuari. Fer una valoració econòmica del vehicle considerant els anys que es preveu tenir el vehicle (entre 8 i 12 anys normalment segons ús) i també el nombre de quilòmetres anuals que farem amb totes les despeses associades (impostos, descomptes addicionals, bonificacions, etc...), el cost del punt de recàrrega vinculat i aprofitant tots els ajuts econòmics disponibles al moment de l’adquisició.

Per facilitar aquesta valoració, podeu utilitzar el simulador comparatiu de costos en vehicles facilitat per l’ICAEN.

PAS 2: fer l’encàrrec del vehicle elèctric escollit al concessionari.

PAS 3: seleccionar una empresa instal·ladora, per tal que realitzi la instal·lació del punt de recàrrega vinculat per al vehicle elèctric.

El punt de recàrrega és un punt de recàrrega elèctric de poca potència que s’instal·la  allà on el vehicle roman aparcat la major part del temps.

PAS 4: seleccionar quin tipus i quin mode de recàrrega volem pel punt de recàrrega vinculat. O bé un punt vinculat més segur, robust i dedicat per al vehicle elèctric (estil Wallbox amb mode de comunicació 3) o bé, un punt de recàrrega vinculat més senzill i econòmic (estil un interruptor domèstic amb un circuit específic amb mode de comunicació 1-2).

PAS 5: escollir un esquema d’instal·lació per al punt de recàrrega vinculat al pàrquing:

  1. Punt connectat directament al comptador de l’habitatge (esquema tipus 2 de la Instrucció Tècnica ITC-BT-52).
  2. Punt connectat en un nou subministrament específic en el pàrquing (esquemes possibles recollits a la Instrucció Tècnica ITC-BT-52).

PAS 6: decidir quina potència es desitja disposar per a la recàrrega i contractar-ne més en cas de que no sigui suficient. En la majoria dels casos, la potència contractada per l’habitatge (al voltant d’uns 5,75kW) és suficient per proporcionar energia elèctrica al vehicle mitjançant un endoll domèstic que té una potència de 2,3 kW (220V i 10A), ja que el vehicle recarrega per la nit quan no hi ha gairebé consum a la resta de l’habitatge.

PAS 7: realitzar una comunicació a la “Comunitat de propietaris del pàrquing” indicant que seria convenient aprofitar el fet que un dels veïns vol instal·lar un punt de recàrrega vinculat per realitzar una preinstal·lació comuna a tot el pàrquing per a futurs veïns que vulguin adquirir un vehicle elèctric. Proposar un repartiment econòmic dels costos d’aquesta instal·lació a la “Comunitat de propietaris del pàrquing”.

PAS 8: enviar una comunicació formal a la “Comunitat de propietaris del pàrquing” indicant quina instal·lació elèctrica es durà a terme i quan està prevista iniciar-la.

PAS 9: en cas de no haver-hi proposta per part de la “Comunitat de propietaris del pàrquing”, la instal·lació es pot iniciar passats 30 dies des de la comunicació formal de l’usuari a la Comunitat de propietaris segons la reforma que es va aprovar el 6 de maig de 2015 del Llibre V del Codi Civil de Catalunya, relativa al Règim de Propietat Horitzontal, en la qual es modificaren diferents articles, facilitant l’autorització per a dur a terme aquestes noves instal·lacions i permetent que s’instal·lin de forma àgil.

PAS 10: confirmar que el punt de recàrrega funciona correctament.

Descargate el listado de profesionales que se han formado para la correcta instalación de puntos de recarga para vehículo eléctrico.

Hoja de cálculo

Documento PDF

Listado profesionales